Uživatel nepřihlášen
Doupě ohnivého vlka
RSS kanál blogu
Píše: FireWolf - Rubrika: Blogy
Blog nevyjadřuje názor redakce Zing, více zde.
Doupě ohnivého vlka

Větší neznamená vždy lepší aneb série Batman Arkham a její otevřený svět

Pátek 25.11.2016 22:51 - Autor: FireWolf
To se mi líbí

Větší neznamená vždy lepší aneb série Batman Arkham a její otevřený světNedávno jsem hrál hru Shadow Warrior 2 a napsal jsem na ni i recenzi. Největší změnou je ale právě to, v jak velkém prostoru se nyní bojuje. První díl byl lineární, zatímco druhý je už v otevřeném světě. Tento fakt s sebou přináší kromě několika výhod i nevýhody. A právě na to jsem se rozhodl napsat článek. Ono totiž větší neznamená vždy lepší. Krásně to jde vidět na herní sérii Batman Arkham, které se podívám více na zoubek. Nebudu se tu bavit o dílu s podtitulem Origins, protože je to stejný případ jako City.

Batman Arkham Asylum

Prvnímu dílu jsem vůbec nevěřil. Nelíbilo se mi ztvárnění Jokera, hra ve mě vyvolávala neustále otázky o jejích kvalitách a celkově bych si nikdy netipnul, že tohle bude něco, co se zapíše do herní historie. Ale stalo se. Hra je to naprosto parádní, má vynikající atmosféru, parádní temný příběh, úžasné souboje a skvělé stealth pasáže. Grafika, zvuky, dabing, postavy - vše je tu téměř perfektní.

Hra je to nicméně lineární, i když je pravdou, že nabízí trochu prostoru pro vyblbnutí. Například, že se k cíli lze dostat více způsoby. I tak je to téměř lineární hra a z toho plyne i hlavní negativum. Nemáte tu moc svobody. Nemůžete nikam letět, plnit nějaké další úkoly nebo podobně. Samozřejmě tu je aspoň Riddler a jeho trofeje, které jsou výborným zpestřením a krásnou ukázkou toho, jak zajímavě a kvalitně lze udělat sběratelské předměty.

I přesto všechno ale stále máte pocit, že hra toho mohla nabídnout víc. Když dostanete do rukou kvalitní titul, přejete si, aby byl co nejdelší. Díky své lineárnosti a menšímu množství obsahu byl ale brzy konec a vám tak zbylo maximálně si tuhle hru zahrát na těžší obtížnost nebo se věnovat speciálním mapám.



Batman Arkham City

O pár let později vyšel nástupce prvního dílu a již první pohled na něj značil, že se dočkáme nejen změn v hratelnosti, ale také velikosti našeho "hřiště". City nabídlo úpravu v soubojích, která byla nutností, jelikož jste již nečelili jen pár nepřátelům, ale bylo jich klidně i více než deset.

Především tu bylo ale takové menší město, které bylo kromě trofejí zaplněno i vedlejšími úkoly. Těch nebylo moc a nebyly ani dlouhé, jenže to vše vynahrazovaly originalitou a tím, že tu víceméně nebyly žádné stejné mise. Jednou jste hledali tajemného muže, pak bojovali proti Kloboučníkovi nebo pátrali po Deadshotovi. Bylo to opravu velmi příjemné osvěžení hratelnosti. Dalo by se říct, že o trochu větší město a více volnosti přispělo k větší atraktivitě titulu. I samotná délka hry se natáhla. Naneštěstí jsou zde ale i zápory.



Hlavním nedostatkem druhého dílu je rozmělnění příběhu. Zatímco v Asylum měl příběh pevnou ruku a vedl vás tak hezky celým titulem až k jeho konci, zde není problém jít dělat něco jiného a přestat se věnovat hlavní dějové lince. V té je nyní několik postav, několik dějových linek a celé to nepůsobí tak uzavřeně, jako první díl. Bohužel kvalita příběhu je o dost horší, než tomu bylo minule.

Jenže ono to nedává smysl ani z logického hlediska. Víte, tohle je problém téměř každé hry v otevřeném světě. Hlavní hrdina musí pospíchat, aby zachránil svět/milovanou osobu/sebe/doplňte si sami, jenže místo toho se pídíte po městě a hledáte tu zatracenou poslední trofej nebo jen tak pro zábavu mlátíte nebohé nepřátele. Zatímco v lineárních hrách prostě máte pocit, že hrozí katastrofa, zde tomu tak není. Není důvod spěchat, protože hra nemá žádný časový limit, kdy by vám po poflakování se po městě najednou sdělila, že je pozdě a prohráli jste. Ono by to ani nedávalo smysl.

I přes tuto otevřenost bylo ale City zábavné. Příběh měl své kvality, i když na ten z Asylum neměl. Atmosféra také utrpěla, jelikož hra nebyla již tak temná. I přes to je ale druhý díl můj nejoblíbenější. A to hlavně kvůli parádnímu vylepšenému systému soubojů.


Batman Arkham Knight

Na závěr trilogie od Rocksteady jsem se těšil. Věděl jsem, že nedopadne špatně, což se... ehm... Třetí díl nabízí ještě větší město. A z tohoto důvodu zde naleznete Batmobil. Bohužel je implementován strašně špatně. Hra vás neustále nutí jej využívat, ať už se jedná o hlavní mise, vedlejší mise nebo sbírání trofejí. Samozřejmě můžete i plachtit vzduchem, ale jde tu o princip.

Jenže i zde jsou problémy a ty poukazují na to, že u her v otevřeném světě nelze mít kvalitní příběh. Hlavní dějová linka je tu skutečně zpočátku zajímavá, pak o ničem, pak zase zajímavá, ale to už je konec. A pokud napíšu, že příběh je právě to, co tuhle hru drží nad vodou, bude jasné, jak na tom je zbytek hry.


Jedním z největších problémů jsou právě ony vedlejší mise. Ty jsou naprosto nenápadité, nudné a co je nejhorší - neustále se opakují dokola. Krásně to jde vidět u Manbata, což je můj oblíbený záporák, který tu slaví premiéru. První úkol spočívá v tom, že na něm máte přistát. Je to efektní podívaná, kdy s pootevřenými ústy sledujete, kam letí a poté jak spolu padáte na zem. Druhý úkol se týká toho, jít do laboratoře jednoho muže. To je také úžasné. Potud jsem byl s touto misí opravdu spokojený a vrněl jsem blahem. To jsem ještě netušil, že zbývají už jen dva úkoly, které jsou ale zcela stejné, jako byl ten první (= přistát na něm, zatímco letí ve vzduchu). Promrhaný potenciál.

Pak tu je Hush, jenž je tu tak extrémně degradován, až jsem tomu nemohl uvěřit. Tahle dějová linka nabízela hromadu možných využití a tvůrci se rozhodli pro tenhle humus. No a kategorií samou o sobě jsou ničení různých stanovišť, kterých bylo až příliš moc. Nebo i min. Prostě klasické úkoly typu: dojeď tam, udělej tohle a opakuj to do zemdlení.



Závěr

Všichni jsme chtěli být Batmanem. Chtěli jsme jezdit Batmobilem, mlátit se s padouchy a zachraňovat nevinné lidi. Jenže ono to nakonec dopadlo špatně. Dostali jsme jen hromadu vaty, která měla uspokojit naše choutky, přitom ale spíše lidi odradila. Otázka, která visí ve vzduchu, tedy zní: Je to dobrá věc, že se tato série přesunula do otevřeného světa? Dovolím si tvrdit, že není. Možná to je tím, že Knight byl uspěchaný, nebylo do něj vloženo moc péče a z toho důvodu má tolik negativ. Na druhou stranu ale mohl jít spíše cestou City a být polootevřený. Nakonec tedy můžu prohlásit, že nejlepší příběh a atmosféru má i stále po letech první díl.

Možná by nebylo na škodu zkusit jiný přístup, rozhodně bych uvítal temnější a uzavřenější díl, kdy by Batman musel využívat pouze pár svých udělátek a celá hra by se obešla klidně i bez soubojů. Prostě by musel být skutečně detektivem a využít svůj důvtip. Kdo ví, třeba se podobné hry někdy dočkám.

Tisk
Hodnocení:
( Zbývá 6 hlasů pro zveřejnění hodnocení ) Ohodnoťte článek kliknutím na hvězdičku.
 

Napsat nový komentář

Komentář k blogovému článku Větší neznamená vždy lepší aneb série Batman Arkham a její otevřený svět
Pro psaní musíte být přihlášen.
[+] Smajlíci
:gun: :-) 8-) ;-) :angry: :-D :lol: :dance: :thumbup: :shock: :-( :nah: :lala:
fabioozo86    Nevim proc, me se libily vsechny 4 hry ze serie arkhamfabioozo86fabioozo8630923    1.12.2016 20:46 fabioozo86

@ odpověď na komentář od BlackSheepCZ:Nevim proc, me se libily vsechny 4 hry ze serie arkham

BlackSheepCZ napsal:Na to se snažíme zapomenout všichni. :)

BlackSheepCZ    Na to se snažíme zapomenout všichni. :)BlackSheepCZblacksheepcz47838    1.12.2016 15:26 BlackSheepCZ

@ odpověď na komentář od fabioozo86:Na to se snažíme zapomenout všichni. :)

fabioozo86 napsal:Nejak se tu zampomelo na Arkham origin

fabioozo86    Nejak se tu zampomelo na Arkham originfabioozo86fabioozo8630923    1.12.2016 14:52 fabioozo86

Nejak se tu zampomelo na Arkham origin

Auvicek    Mě se líbí AC ale nelíbí AK. A důvod je batmobil. Vynucen k příběhu, vynucen k hádankám vynucen ke všemu dokonce i na bosy se používá batmobil, AC měl skvělé souboje s bosy ale v AK je jich zoufale málo a to většina je ještě v batmobilu.

Slade se nikdy za tank neschovával už to hraničí výsměchem.

Vedlejší mise jsou pořád opakující se, to AC je měl alespoň většinu odlišnou.
Auvicekauvicek29963
    27.11.2016 15:10
Auvicek

Mě se líbí AC ale nelíbí AK. A důvod je batmobil. Vynucen k příběhu, vynucen k hádankám vynucen ke všemu dokonce i na bosy se používá batmobil, AC měl skvělé souboje s bosy ale v AK je jich zoufale málo a to většina je ještě v batmobilu.

Slade se nikdy za tank neschovával už to hraničí výsměchem.

Vedlejší mise jsou pořád opakující se, to AC je měl alespoň většinu odlišnou.Komentář byl autorem naposledy upraven 27.11.2016 15:15

Původní verze před úpravami:Mě se líbí AC ale nelíbí AK. A důvod je batmobil. Vynucen k příběhu, vynucen k hádankám vynucen ke všemu dokonce i na bosy se používá batmobil, AC měl skvělé souboje s bosy ale v AK je jich zoufale málo a to většina je ještě v batmobilu.

Slade se nikdy za tank neschovával už to hraničí výsměchem.

Bruce Wayne   1x   Vždycky jsem byl toho názoru, že Asylum je nejlepším dílem - převážně protože když jsem si to tehdy pořídil a prvně spustil tak jsem byl tím naprosto nadšen... Prostě Batman, temná atmoška, nepřátelé, Joker a jeho plyn, ScareCrow a jeho sajrajt, Ivy, monstra, stísněnost skvělého prostředí, Zsasz... Prostě úžasná hra - jeden zátah... Po těch sedmi letech už je to taková rarita a rád se k tomu vracím...

City jsem po takovém úspěchu hodně očekával a po tom začátku jsem byl opět uchvácen... Tentokrát i v kůži Bruce Wayna (Už zase o sobě mluvím v třetí osobě :-D ) jak se dostáváme do "věznice"... Hra stejně jako předchozí přinesla sebou spoustu originálních a skvěle pasujících prvků se skvělým příběhem... Taky jsem s radostí několikrát dohrával...

Knighta jsem taky tedy velmi očekával a popravdě - na první hraní se zklamání nedostavilo... Dokonce ani na druhé ani na třetí... Tehdy mi přišlo, že na hru se furt jenom nadávalo jenom kvůli zmršenému PC portu, ale problém se nacházel i jinde a to právě ty vedlejšáky... I jako předchozí díly i tento přinesl svoje nové originální prvky a se spoustou vedlejšáků jsem se vypořádal v pohodě - ono však třeba s Hushem nešlo pořádně naložit už jenom kvůli tomu, že už na něj bylo tak nějak pozdě Arkham City ho tak nějak načnulo, ale Knight to musel prostě uzavřít... Man-bat taky nebyl nejhorší a ten jeho první zjev když jsem u hraní málem vypustil duši :-D Jediné veldejšáky, které mne jako opravdu srali byli ty se zneškodňováním min... Ty byli až kolikrát až moc frustrující až jsem se chtěl na to prostě vykašlat... Právě Batmobile - stroj, kterým chtěl každý jezdit už od Arkham Asylum - byl právě tím parádním oživením hry... Nepřijde mi správné říct, že jeho používání v příběhu bylo nucené - popravdě je to něco jako říct, že nás Call of Duty nutí do střílení, Need for speed nás nutí do řízení vozidel nebo Zaklínač zas používat meč či zakl. smysly... Prostě to k tomu patří :-)

BlackSheepCZ: jj - Ale tam jsi to nějak poznal, že se něco změnilo... Třeba na začátku jak jedeš do té vesničky pro info - když jsem tam přijel poprvé - vesnička živá a zdravá - spustila se cutscéna, ale pak jsem si uvědomil, že tam vlastně ještě nechci... Tak jsem to vypl, načetl poslední kontrolní bod a dělal vedlejšáky a vrátil se tam až potom co jsem navštívil Novigrad - po druhé návštěvě byla vesnička plná ledu, krve a mrtvol :-D
Bruce Waynebruce-wayne24219
    26.11.2016 23:12
Bruce Wayne

Vždycky jsem byl toho názoru, že Asylum je nejlepším dílem - převážně protože když jsem si to tehdy pořídil a prvně spustil tak jsem byl tím naprosto nadšen... Prostě Batman, temná atmoška, nepřátelé, Joker a jeho plyn, ScareCrow a jeho sajrajt, Ivy, monstra, stísněnost skvělého prostředí, Zsasz... Prostě úžasná hra - jeden zátah... Po těch sedmi letech už je to taková rarita a rád se k tomu vracím...

City jsem po takovém úspěchu hodně očekával a po tom začátku jsem byl opět uchvácen... Tentokrát i v kůži Bruce Wayna (Už zase o sobě mluvím v třetí osobě :-D ) jak se dostáváme do "věznice"... Hra stejně jako předchozí přinesla sebou spoustu originálních a skvěle pasujících prvků se skvělým příběhem... Taky jsem s radostí několikrát dohrával...

Knighta jsem taky tedy velmi očekával a popravdě - na první hraní se zklamání nedostavilo... Dokonce ani na druhé ani na třetí... Tehdy mi přišlo, že na hru se furt jenom nadávalo jenom kvůli zmršenému PC portu, ale problém se nacházel i jinde a to právě ty vedlejšáky... I jako předchozí díly i tento přinesl svoje nové originální prvky a se spoustou vedlejšáků jsem se vypořádal v pohodě - ono však třeba s Hushem nešlo pořádně naložit už jenom kvůli tomu, že už na něj bylo tak nějak pozdě Arkham City ho tak nějak načnulo, ale Knight to musel prostě uzavřít... Man-bat taky nebyl nejhorší a ten jeho první zjev když jsem u hraní málem vypustil duši :-D Jediné veldejšáky, které mne jako opravdu srali byli ty se zneškodňováním min... Ty byli až kolikrát až moc frustrující až jsem se chtěl na to prostě vykašlat... Právě Batmobile - stroj, kterým chtěl každý jezdit už od Arkham Asylum - byl právě tím parádním oživením hry... Nepřijde mi správné říct, že jeho používání v příběhu bylo nucené - popravdě je to něco jako říct, že nás Call of Duty nutí do střílení, Need for speed nás nutí do řízení vozidel nebo Zaklínač zas používat meč či zakl. smysly... Prostě to k tomu patří :-)

BlackSheepCZ: jj - Ale tam jsi to nějak poznal, že se něco změnilo... Třeba na začátku jak jedeš do té vesničky pro info - když jsem tam přijel poprvé - vesnička živá a zdravá - spustila se cutscéna, ale pak jsem si uvědomil, že tam vlastně ještě nechci... Tak jsem to vypl, načetl poslední kontrolní bod a dělal vedlejšáky a vrátil se tam až potom co jsem navštívil Novigrad - po druhé návštěvě byla vesnička plná ledu, krve a mrtvol :-D

BlackSheepCZ    Otevřené světy mám rád, ale ne u všech her. Třeba Zaklínače 3 mám z celé série nejradši. Taky je tam samozřejmě to, že by člověk měl pospíchat a hledat Ciri a místo toho se účastní různých turnajů a dalších aktivit které by měli být vlatně až po hlavním příběhu. Ale koho by to pak bavilo.BlackSheepCZblacksheepcz47838    26.11.2016 11:14 BlackSheepCZ

Otevřené světy mám rád, ale ne u všech her. Třeba Zaklínače 3 mám z celé série nejradši. Taky je tam samozřejmě to, že by člověk měl pospíchat a hledat Ciri a místo toho se účastní různých turnajů a dalších aktivit které by měli být vlatně až po hlavním příběhu. Ale koho by to pak bavilo.

O autorovi blogu

FireWolf
FireWolf
Muž, 24 let

Kdo jsem?

Amatérský spisovatel, amatérský překladatel, amatérský recenzent, amatérský blogger, amatérský tvůrce her, amatérský amatér a dle jednoho muže prý i nadsamec... :D

"There are no choices. Nothing but a straight line. The illusion comes afterwards, when you ask 'Why me?' and 'What if?'. When you look back and see the branches, like a pruned bonsai tree, or forked lightning. If you had done something differently, it wouldn't be you. It would be someone else looking back, asking a different set of questions." - Max Payne, Max Payne 2

Baví mě především RPG, FPS a logické hry (díky kterým si ověřím, že jsem stále velmi chytrý... :D), ale občas si zahraju nějakou oddychovku.

Desítku dávám jen hrám, které mě baví od začátku do konce, naprosto mě pohltí a jsou v mých očích perfektní.

"Nothing is more badass than treating a woman with respect." - Mr. Torgue, Borderlands 2

Nejočekávanější hry:

  • Mount and Blade 2: Bannerlord
  • Serious Sam 4
  • Alan Wake 2
  • Nový Wolfenstein
  • Finding Paradise
  • Vampyr
  • The Sinking City
Založit herní BLOG