Uživatel nepřihlášen
Doupě ohnivého vlka
RSS kanál blogu
Píše: FireWolf - Rubrika: Blogy
Blog nevyjadřuje názor redakce Zing, více zde.
Doupě ohnivého vlka

Zamyšlení - Má virtuální realita budoucnost?

Neděle 18.12.2016 21:05 - Autor: FireWolf
To se mi líbí

Zamyšlení - Má virtuální realita budoucnost?Virtuální realita tady. Virtuální realita tam. Virtuální realita je všude, kam se podívám. Možná bych se měl dát na skládání básniček. Každopádně na tenhle článek si brousím zuby už nějaký ten pátek. Ještě si vzpomínám, když v devadesátých letech byly in obrovské přilby a úžasné reklamy jako z budoucnosti. Ano, i tehdy se lidé pokoušeli o oživení virtuální reality. A jelikož tuto informaci mnoho z vás neví, je jasné, že to nedopadlo zrovna nejlépe. Nyní je technologie o dost dále a tato otázka znovu vyvstala na povrch. Jenže, je opravdu již čas na virtuální realitu? Nebo opět skončí v zapomnění?

Dle mě se bohužel jedná o nafouknutou bublinu, podobně jako tomu bylo u 3D televizí nebo 3D v kině. I když totiž technologie výrazně pokročila kupředu, neznamená to, že je v takové fázi, kdy si můžeme užívat i plnohodnotnou VR. Vypíšu zde pár důvodů, proč si tohle všechno myslím. Na každém z vás je pak posoudit, jak moc této vymoženosti moderní doby věříte.

1) Výkon

Jak jsem psal již v úvodu, technologie je dnes rozhodně někde jinde, než byla před dvaceti lety. Bohužel i přesto to automaticky neznamená, že by byla až tak dalece, že by stačila na pokrytí virtuální reality. Jeden z problémů jsou konzole, které na tohle prostě nemají dostatečný výkon. Samozřejmě si můžete pořídit nadupané PC, ale i tam se budete potýkat s problémy, jelikož je otázkou, kolik výkonu potřebujete, abyste měli na každé oko stálou frekvenci snímků za sekundu.

2) Cena

Přímo k prvnímu bodu se vztahuje i cena. Ta je nyní v celkem rozumných mezích, ale připadá mi, že se dostáváme k podobnému problému, jaký byl u konzolí nové generace. A to ten, že výrobci radši vytvoří levnější variantu, která se bude prodávat za méně peněz, s tím ale souvisí i výkon daného stroje. Je zřejmé, že výrobci stojí před těžkým rozhodnutím. Vyrobit levnou mašinku, kterou si bude moct dovolit co nejvíce lidí, ale její výkon bude nijaký nebo do ní vrazit hromadu peněz a prodávat ji jen vyvoleným? Každý z těchto postupů má své výhody a nevýhody, přičemž ten druhý je lepší pro budoucnost VR, ale horší vzhledem k nižšímu pokrytí kupujících.

3) Grafika

I když je aktuálně virtuální realita na vzestupu, její grafická podoba je podprůměrná. Nic jiného ale nelze čekat, jelikož je celá tahle technologie v plenkách. Samozřejmě za to může částečně i menší rozpočet, tudíž nelze čekat AAA grafiku. Hraní je tedy spíše pro lidi, kterým na grafice nezáleží a nečekají od této stránky nic nadstandardního.

4) Konkurence

Konkurence je bezesporu dobrá věc. Díky ní se snaží jednotliví výrobci tlačit jak na cenu, tak i na příslušný hardware a potažmo i hry. Bohužel se aktuálně děje něco, co bude spíše problémem. Snad každý druhý výrobce hardwaru má své vlastní VR udělátko, díky čemuž se již tak omezený trh dělí na menší části. Některé VR tituly už navíc jsou i exkluzivní, tudíž se nabízí otázka, kam celé tohle směřuje. Je dost možné, že některé technologie zaniknou a jiné přežijí. Nebo se může stát, že tohle dělení bude mít za následek pohřbení VR technologie na několik dalších let.

Ještě doteď si pamatuji, když probíhal souboj HD DVD vs Bluray. Nakonec paradoxně v onom souboji nepomohla lepší technická stránka, ale něco jiného. Playstation a jeho podpora Bluray. Bude tedy zajímavé sledovat, jaký důsledek bude mít na VR technologii rozdělení trhu na menší části.

5) Hry

Posledním bodem jsou hry. Pokud se podíváte na jejich složení, najdete převážně nezajímavé tituly a to mnohdy za přemrštěnou cenu. Není to prostě nic, co byste si museli koupit, jelikož to vypadá tak lákavě a zajímavě. Spíše to jsou hříčky, které vás přestanou po pěti minutách bavit. Nedávno jsem navíc četl na jednom nejmenovaném herním webu, že prý je vývoj VR titulů ztrátový. Ať už je to pravda nebo ne, je jasné, že se s kvalitou těchto titulů bude muset něco udělat, jinak si k ní nenajdou cestu ani samotní hráči. Kdo ví, třeba to nakonec skončí tak, že tuto technologii budou pouze používat v Japonsku jako náhražku za sledování porna.

Závěr

Je zřejmé, že je stále ještě brzy na vynášení soudů. VR technologii se může zadařit nebo nemusí. Každopádně bude zajímavé ji nadále sledovat, jak se bude vyvíjet.

Tisk
Hodnocení:
( Zbývá 5 hlasů pro zveřejnění hodnocení ) Ohodnoťte článek kliknutím na hvězdičku.
 

Napsat nový komentář

Komentář k blogovému článku Zamyšlení - Má virtuální realita budoucnost?
Pro psaní musíte být přihlášen.
[+] Smajlíci
:gun: :-) 8-) ;-) :angry: :-D :lol: :dance: :thumbup: :shock: :-( :nah: :lala:
Docik    Fallanga - no možná že na VR půjde hrát i ty GTA, spíš VR nebude pro domácnosti porotože to bude finančně náročné.
odkaz ]

řekl bych že když reálně běháš tak ten mozek oblbneš a je to možná i řešení kinetozi. Uvidíme, zatím je to v plenkách.
Docikdocik4372
    13.1.2017 20:09
Docik

Fallanga - no možná že na VR půjde hrát i ty GTA, spíš VR nebude pro domácnosti porotože to bude finančně náročné.
odkaz ]

řekl bych že když reálně běháš tak ten mozek oblbneš a je to možná i řešení kinetozi. Uvidíme, zatím je to v plenkách.

fallanga    Jak psal Docik, všechno co jsi napsal je sice problém, ale tím největším problémem je pořád kinetóza a pokud má být VR úspěšné, tak se musí na "odstranění" kinetózy pracovat. Co se týče her, tak tam bych to neviděl tak černě. VR je novinka, takže je jasné, že budou vznikat experimentální hry aby bylo vidět, co všechno může VR nabídnout. Nemůžeš čekat, že na VR budeš hrát pecky typu Zaklínač, GTA, atd... Na to VR prostě není stavěné. Ale až se zjistí, jaké hry jsou pro VR skvělé (závodní hry a simulátory) , tak se jejich kvalita i počet výrazně zlepší. Navíc, už teď existují dobré a zajímavé hry. Nikdy jsem na sobě VR neměl, ale četl jsem recenze na různé hry a třeba závodní hry typu Driveclub vypadají fakt dobře. Navíc, tam i částečně odpadá ten problém s kinetózou.fallangafallanga20226    20.12.2016 19:04 fallanga

Jak psal Docik, všechno co jsi napsal je sice problém, ale tím největším problémem je pořád kinetóza a pokud má být VR úspěšné, tak se musí na "odstranění" kinetózy pracovat. Co se týče her, tak tam bych to neviděl tak černě. VR je novinka, takže je jasné, že budou vznikat experimentální hry aby bylo vidět, co všechno může VR nabídnout. Nemůžeš čekat, že na VR budeš hrát pecky typu Zaklínač, GTA, atd... Na to VR prostě není stavěné. Ale až se zjistí, jaké hry jsou pro VR skvělé (závodní hry a simulátory) , tak se jejich kvalita i počet výrazně zlepší. Navíc, už teď existují dobré a zajímavé hry. Nikdy jsem na sobě VR neměl, ale četl jsem recenze na různé hry a třeba závodní hry typu Driveclub vypadají fakt dobře. Navíc, tam i částečně odpadá ten problém s kinetózou.

Bargud    Rozhodně má, jestli v oblastní herního průmyslu, to už je otázka (i kdyby na to byly jen letecké simulátory 8-) ) . VR je málo, my chceme AR :-DBargudbargud6378    19.12.2016 12:37 Bargud

Rozhodně má, jestli v oblastní herního průmyslu, to už je otázka (i kdyby na to byly jen letecké simulátory 8-) ) . VR je málo, my chceme AR :-D

Docik   2x   no chybí ti tu jeden zásadní problém VR a to je kinetoza. Lidi jako já, kterým se dělá v autě špatně, si VR nasadí, ve hře udělají pár kroků kdy mozek si myslí, že někam jdu, ale smysly tvrdí že sedím a problém je na světě.
Není to o výkonu tento problém, člověk ho může dostat i když bude mít výkon výborný. Jde o to oblbnutí mozku. Většinou si člověk sundá helmu a chce se mu zvracet, podobně jako při divoké jízdě autem.
A nepomůže nic. U některých lidí se po odeznění nevolnosti dostaví migréna.

Takže za mně nic moc a ve výsledku si myslím, že tohle je hlavní důvod proč VR skončí jako Kinect. Prostě vývojáři na to neumí dělat hry aby se z toho lidi nepoblili, když už tak je to nějaká hra s ošklivou grafikou kde člověk stojí na místě. A když už udělají nějakou pořádnou hru, tak si ji určité procento lidí stejně nikdy nezahraje, protože by se museli poblít.
Docikdocik4372
    19.12.2016 09:22
Docik

no chybí ti tu jeden zásadní problém VR a to je kinetoza. Lidi jako já, kterým se dělá v autě špatně, si VR nasadí, ve hře udělají pár kroků kdy mozek si myslí, že někam jdu, ale smysly tvrdí že sedím a problém je na světě.
Není to o výkonu tento problém, člověk ho může dostat i když bude mít výkon výborný. Jde o to oblbnutí mozku. Většinou si člověk sundá helmu a chce se mu zvracet, podobně jako při divoké jízdě autem.
A nepomůže nic. U některých lidí se po odeznění nevolnosti dostaví migréna.

Takže za mně nic moc a ve výsledku si myslím, že tohle je hlavní důvod proč VR skončí jako Kinect. Prostě vývojáři na to neumí dělat hry aby se z toho lidi nepoblili, když už tak je to nějaká hra s ošklivou grafikou kde člověk stojí na místě. A když už udělají nějakou pořádnou hru, tak si ji určité procento lidí stejně nikdy nezahraje, protože by se museli poblít.

O autorovi blogu

FireWolf
FireWolf
Muž, 24 let

Kdo jsem?

Amatérský spisovatel, amatérský překladatel, amatérský recenzent, amatérský blogger, amatérský tvůrce her, amatérský amatér a dle jednoho muže prý i nadsamec... :D

"There are no choices. Nothing but a straight line. The illusion comes afterwards, when you ask 'Why me?' and 'What if?'. When you look back and see the branches, like a pruned bonsai tree, or forked lightning. If you had done something differently, it wouldn't be you. It would be someone else looking back, asking a different set of questions." - Max Payne, Max Payne 2

Baví mě především RPG, FPS a logické hry (díky kterým si ověřím, že jsem stále velmi chytrý... :D), ale občas si zahraju nějakou oddychovku.

Desítku dávám jen hrám, které mě baví od začátku do konce, naprosto mě pohltí a jsou v mých očích perfektní.

"Nothing is more badass than treating a woman with respect." - Mr. Torgue, Borderlands 2

Nejočekávanější hry:

  • Mount and Blade 2: Bannerlord
  • Serious Sam 4
  • Alan Wake 2
  • Nový Wolfenstein
  • Finding Paradise
  • Vampyr
  • The Sinking City
Založit herní BLOG