Doupě ohnivého vlka
RSS kanál blogu
Píše: FireWolf - Rubrika: Blogy
Blog nevyjadřuje názor redakce Zing, více zde.
Doupě ohnivého vlka

Kona - úžasná detektivka ze severu

Pátek 24.3.2017 21:50 - Autor: FireWolf
To se mi líbí

Kona - úžasná detektivka ze severuDost dlouho jsem přemýšlel, jak začít recenzi o hře Kona. Je to titul, který dává dohromady několik žánrů a dělá to tak umně, že vše do sebe krásně zapadá a působí to přirozeně. Základním kamenem této hry je příběh. Hrajete za detektiva, který jede na sraz se svým zákazníkem. Cestou do malé vesničky se mu stane ale nehoda a i když je říjen v sedmdesátých letech, něco tu nesedí. Jakmile hlavní hrdina otevře oči, spatří všude kolem sebe nevinně bílý sníh a právě zuřící vánici. To je však teprve začátek, protože brzy po něm začnou přicházet záhady, které na první pohled spolu nemají nic společného. Později si ale uvědomíte, že to jsou jednotlivé dílky skládačky.

Začátek hry je ještě klidný...
Začátek hry je ještě klidný...
U vlků si můžete vybrat, zda je zabijete nebo se jich zbavíte jinak. Což rozhodně vítám.
U vlků si můžete vybrat, zda je zabijete nebo se jich zbavíte jinak. Což rozhodně vítám.

Výlet do Kanady

Příběh tu je stěžejním prvkem a i když je ke konci mírné zaškobrtnutí v podobě až příliš moc otevřeného a neuspokojujícího finále, musím tvůrcům hry vzdát hold. Něco tak poutavého tu opravdu hodně dlouho nebylo a hra vás drží v napětí až do samotného konce. Svět je tu plně otevřený, ale naštěstí nehrozí podobný scénář jako u The Vanishing of Ethan Carter. Tam jste se jaksi omylem dostali ke všem důležitým střípkům příběhu.

Ve hře Kona máte k dispozici mapu a deník a můžete si vše pečlivě promyslet. Opravdu se tu cítíte jako detektiv. Na rozdíl od Ethana Cartera tu naštěstí není svět tak prázdný. Kromě hlavní dějové linky tu na vás čeká i pár nepovinných činností, jako hledání pokladu, zprovoznění sněžného skútru nebo můžete jen tak prohledávat jednotlivé domy a číst si informace o lidech, kteří v tomhle městě duchů žili. Patřím mezi ten typ lidí, kteří si deníky a různé psané informace ve hře skoro vůbec nečtou, protože je to nuda, prokousávat se tunami textu. Jenže zde tomu bylo právě naopak a já si s nadšením a zájmem pročítal jednotlivé dokumenty.

Mé zásoby dřeva :D
Mé zásoby dřeva :D
Co to je?
Co to je?

Ledově chladní

Dalším obrovským kladem je atmosféra, které je tu dosaženo. Hra vás vtáhne už během prvních pár minut hraní. Nejde jen o zajímavý příběh s nadpřirozenými prvky nebo volnost v pohybu. Ale právě prostředí je parádní. Zima tu je opravdu zima. Cítíte ten chlad, jak pomalu mrznete. Naopak v blízkosti ohně necítíte jen teplo, ale také bezpečí a strach z neznáma pomine. Aspoň na chvíli. Ano, jak už vám možná i došlo, Kona je horor. Nemusíte se bát, že by tu byly trapné lekačky. Místo toho tvůrci vsadili na lepší volbu - budování hororu pomocí atmosféry. Drtivou většinu hry budete v podezření, že na vás někdo někde vybafne. Nebudete vědět, co na vás čeká za dalším rohem a jakmile padne tma, váš strach se znásobí.

Změna dne v noc je bohužel jednorázová a značí jen posun v příběhu. I díky tomu na vás dýchne o něco temnější, depresivnější a hlavně strašidelnější atmosféra.

I když to tu nemusí tak vypadat, cítíte tu zimu na vlastní kůži i v teple domova.
I když to tu nemusí tak vypadat, cítíte tu zimu na vlastní kůži i v teple domova.
Některé popisky věcí vypadají takhle efektně.
Některé popisky věcí vypadají takhle efektně.

Zmrzlíci

Během vaší cesty narazíte na hromadu věcí, které vám můžou být k užitku. Ať už se jedná o nástroje (páčidlo, kladivo), poživatelné předměty (alkohol, cigarety, lékárničky) nebo haraburdí, vše tu má své využití. Samozřejmě záleží jen na vás, co všechno využijete ve svůj prospěch. Váš inventář je ale omezený a třeba takové dřevo zabírá vcelku dost místa. Naštěstí můžete věci uskladnit do neomezeného prostoru vašeho auta. Pokud do něj seženete benzín, můžete poté ve hře jezdit tímto vozidlem.

Dalším základním prvkem je tu přežití. Venku řádí pořádná fujavice a vy cítíte, jak mrznete. Je tedy důležité rozdělat oheň, což jde v domech a ohništích. Oheň vydrží celkem dlouho, potřebujete na něj jen jeden kus dřeva, sirky a něco na podpal. Jelikož se nacházíte v Kanadě, je tu celkem dost dřeva, jenže si musíte pečlivě zvážit, zda ho budete mít u sebe nebo ne. Tak 4 kusy vám zaberou půlku inventáře.

Hrob... Ale komu patří?
Hrob... Ale komu patří?

Kromě toho tu máte další dvě věci, na které musíte dávat pozor. Předně je to zdraví, které klasicky doplňujete lékárničku nebo prášky proti bolesti apod. Trojici uzavírá vaše duševní zdraví. Tato veličina se snižuje nejrychleji. Zmenšování nastává v momentě, kdy se hlavní hrdina bojí, což je vcelku často. Naštěstí se u ohně samo doplní anebo v případě nouze můžete využít cigaretu či alkohol k posilnění. U cigaret si ale musíte dávat pozor, protože vám i zároveň snižují zdraví, což je takový příjemný detail.

Před tím, co přichází, vás nic neochrání.
Před tím, co přichází, vás nic neochrání.
Pokud vám nestačí auto, můžete se pokusit zprovoznit i tenhle skútr.
Pokud vám nestačí auto, můžete se pokusit zprovoznit i tenhle skútr.

Zima přichází

Posledním důležitým prvkem je technické zpracování hry. Jela mi v pořádku, stabilně, neměl jsem tu žádné pády a jen pár bugů. Ty však nenarušily mé pohlcení hrou. Grafická stránka hry vypadá parádně, příroda je tu skutečně krásná. Někomu může vadit filmové zrnění, to lze ale vypnout. I když je i to součástí budování atmosféry, umím si představit, že někomu bude holt vadit.

No a poté tu je hudba. Přiznám se, že jsem hned při prvním spuštění strávil v menu několik minut. Hraje tam totiž naprosto úžasná skladba, která tak dokonale navodila atmosféru a já si uvědomil, že tu přede mnou je něco, na co budu myslet i dlouho po dohrání. A také, že tomu tak bylo. Další skladby ve hře jsou v pořádku, bohužel i když můžete poslouchat rádio v autě, ty tři nebo čtyři písničky se brzy oposlouchají. Zvuky jsou parádní, ale výhrady jsem zpočátku měl k dabingu vypravěče. Jeho hlas mi sem neseděl a snad půl hodiny jsem si na něj zvykal. Poté jsem s ním už problémy neměl a když se na to podívám teď, uznávám, že do výsledného celku sedí.

Ve vašem deníku máte i informace o postavách.
Ve vašem deníku máte i informace o postavách.
Takhle vypadá seznam dokumentů. Je vcelku nepřehledný.
Takhle vypadá seznam dokumentů. Je vcelku nepřehledný.

Doteď jsem na Konu pěl samou chválu, bohužel hra má i chyby. Kromě pár bugů, jako například když si přestanete číst nějaký dokument, hra vám dá do rukou třeba mapu nebo svítilnu, přitom jste ji předtím neměli, jsou tu i zásadní chyby. Iritovala mě podoba inventáře, který je pro věci celkem přehledný, jelikož je hezky třídí do kategorií, ale u dokumentů se v tom ani prase nevyzná. Místo opětovného logického třídění (fantasy povídky do jedné, deníky do druhé, hledání pokladů do třetí atd.) je vše na jednom místě, takže pokud budete jako já a projdete každičký kout mapy, budete odměněni nepřehledným množstvím dokumentů.

Další chybou je načítání. Hra původně neměla žádné načítání, jenže mnoho lidí mělo problémy s propady fps během hraní. Proto se tvůrci rozhodli dát do hry načítání, které ale hodně narušuje zážitek. V Koně se nachází zhruba pět částí, kde se hra pozastaví, podobně jako třeba v Half Life 2. Což by nevadilo, jenže pokud opravdu dost prozkoumáváte, budete se do některých lokací vracet a to znamená další a další načítání a čekání. Opravdu dost to ruší, což je škoda.

Odvážíte se vstoupit do jeskyně?
Odvážíte se vstoupit do jeskyně?
Les, který shořel, vypadá hodně zajímavě.
Les, který shořel, vypadá hodně zajímavě.

Na závěr zbývá tradičně poměr cena a délka hry. Za 20 euro na vás čeká dobrodružství o délce 4-10 hodin, dle toho, jak moc budete hru prozkoumávat. Rovnou říkám, že tohle je dílo, které se vyplatí řádně prošmejdit, prohledat každý kout a chatu. Splnit každý nepovinný úkol a prostě se ponořit do té atmosféry a příběhu.

PS: Níže naleznete skladbu, která hraje v menu. Je nádherná.

Hodnocení hry
Skóre hry 9 9/10
Líbí se mi
  • naprosto úchvatná atmosféra
  • zajímavý a do jisté míry hodně realistický příběh
  • cítíte se, že opravdu vyšetřujete
  • úžasné audiovizuální zpracování
  • menší survival prvky, které vhodně doplňují hratelnost
  • kromě hlavní dějové linky tu je i pár nepovinných věcí
Vadí mi
  • načítání
  • nepřehledný inventář ohledně dokumentů
  • málo skladeb v rádiu
  • pár bugů
Verdikt: Kona je téměř perfektní hra. Parádně míchá dohromady detektivku, survival a horor. Člověk se cítí, jako by tam byl, atmosféra je úžasná a jakmile hru dohrajete, budete nejspíše mít chuť si ji projet znovu. Bez debat se jedná o jednoho z adeptů na hru roku 2017.
Tisk
Štítky: Kona
Hodnocení:
( Zbývá 5 hlasů pro zveřejnění hodnocení ) Ohodnoťte článek kliknutím na hvězdičku.

Napsat nový komentář

Komentář k blogovému článku Kona - úžasná detektivka ze severu
Virus   1x   A ještě si o tom psal recku. :-) Hra mě od úvodu zaujala už dříve. Dostavil se takový ten fajne pocit, jako třeba u shlédnutí Firewatch. Prostě amtosféra. :lala: Jen se zeptám, je třeba k pochopení hry/příběhu nějak víc umět anglicky? Nejsem totiž zdatný louskač textů. :-) Jinak mě se vypravěč (pokud je to ten z ukázek) svím hlasem zamlouvá. Jen jsem zvědav, co v té hře asi bude za záhady, když pominu bubáka s .... 8-)Virusvirus7406    26.3.2017 04:28 Virus

A ještě si o tom psal recku. :-) Hra mě od úvodu zaujala už dříve. Dostavil se takový ten fajne pocit, jako třeba u shlédnutí Firewatch. Prostě amtosféra. :lala: Jen se zeptám, je třeba k pochopení hry/příběhu nějak víc umět anglicky? Nejsem totiž zdatný louskač textů. :-) Jinak mě se vypravěč (pokud je to ten z ukázek) svím hlasem zamlouvá. Jen jsem zvědav, co v té hře asi bude za záhady, když pominu bubáka s .... 8-)

silenyhrac    Recenze s těmi obrázky i hra mají dobrou atmosféru - kvůli ní se mi ta hra už teď líbí - něco takového jsem čekal od Kholatu a pak ho ani nedohrál. Zajímavé, že v obou titulech tvůrci vsadili na působivý kontrast rozpálených stromů ve sněhu za tmy: [ odkaz ]silenyhracsilenyhrac11429    24.3.2017 23:14 silenyhrac

Recenze s těmi obrázky i hra mají dobrou atmosféru - kvůli ní se mi ta hra už teď líbí - něco takového jsem čekal od Kholatu a pak ho ani nedohrál. Zajímavé, že v obou titulech tvůrci vsadili na působivý kontrast rozpálených stromů ve sněhu za tmy: [ odkaz ]

O autorovi blogu

FireWolf
FireWolf
Muž, 24 let

Kdo jsem?

Amatérský spisovatel, amatérský překladatel, amatérský recenzent, amatérský blogger, amatérský tvůrce her, amatérský amatér a dle jednoho muže prý i nadsamec... :D

"There are no choices. Nothing but a straight line. The illusion comes afterwards, when you ask 'Why me?' and 'What if?'. When you look back and see the branches, like a pruned bonsai tree, or forked lightning. If you had done something differently, it wouldn't be you. It would be someone else looking back, asking a different set of questions." - Max Payne, Max Payne 2

Baví mě především RPG, FPS a logické hry (díky kterým si ověřím, že jsem stále velmi chytrý... :D), ale občas si zahraju nějakou oddychovku.

Desítku dávám jen hrám, které mě baví od začátku do konce, naprosto mě pohltí a jsou v mých očích perfektní.

"Nothing is more badass than treating a woman with respect." - Mr. Torgue, Borderlands 2

Nejočekávanější hry:

  • Mount and Blade 2: Bannerlord
  • Serious Sam 4
  • Alan Wake 2
  • Nový Wolfenstein
  • Finding Paradise
  • Vampyr
  • The Sinking City
Založit herní BLOG