Uživatel nepřihlášen
Doupě ohnivého vlka
RSS kanál blogu
Píše: FireWolf - Rubrika: Blogy
Blog nevyjadřuje názor redakce Zing, více zde.
Doupě ohnivého vlka

Zamyšlení - Škodí logické hře The Witness absence příběhu?

Sobota 8.4.2017 21:18 - Autor: FireWolf
To se mi líbí

Zamyšlení - Škodí logické hře The Witness absence příběhu? Před pár dny jsem dohrál hru The Witness. Zprvu, když byla oznámena a vyšla, jsem nebyl moc nadšený. Celý koncept je jednoduchý a člověka nijak neohromí. Jste sami na ostrově, kde je téměř 700 hádanek. Ty jsou rozesety tak po různu, takže je musíte i sami hledat a co je horší - všechny mají stejný cíl: dostat se z bodu A do bodu B. Vtip je v tom, že se k tomuhle všemu přidávají další a další pravidla a tak je složitější dojít ke správnému výsledku. Sám za sebe můžu říct, že se mi hra nakonec hodně líbila a pokud patříte mezi milovníky logických her, které vás pořádně potrápí, směle do toho a pořiďte si The Witness.


Popis problému

Bohužel ne všechno bylo tak úžasné a třpytivé. Za velikány v tomhle žánru považuji Portal 2 a The Talos Principle (zkráceně Talos). O Portalu 2 nejspíš moc nemusím mluvit, snad každý ho zná a je to jeden z průkopníků žánru. Navíc má kooperaci, podporu workshopu a hromadu humoru, který je místy tak černý, až se bojíte, že vám ukradne kolo... Uznávám, ne moc dobrý pokus o vtip, ale pojďme dál. Pak tu je Talos, což je titul, který považuji za to nejlepší ve vodách logických her. Talos má tři prvky, kdy stačí sledovat pouze ten základní - hádanky. Jenže poté tu je i zajímavý příběh a především filozofie. U těchto dvou prvků se nemusíte nijak pozastavit a prostě hru dohrajete, jako kdyby to byla čistá hra s hádankami. Což by ale byla škoda, protože jsou na stejné kvalitativní úrovni jako hádanky.



Jenže pak tu máme třeba The Witness. Objevíte se na neznámém ostrově, jste sami, netušíte co se děje. Tohle si dle mě přímo říká o nějaký příběh, jenž budete postupně odkrývat. Bohužel tu nic takového není. Žádný příběh. A je to opravdu škoda, jelikož když naleznete zkamenělé lidi (nebo to jsou jen sochy?), začnete se sami sebe ptát, co to všechno znamená a tak nějak si v hlavě budovat myšlenku, co se tady asi tak stalo. Mě osobně napadl příběh, podobný příběhu o Babylonu. Lidé byli posedlí technologií, všude dávali ty destičky s hádankami, poté se vydali na horu, kde se chtěli "dotknout" Boha nebo něco v tom stylu. Jenže jejich stroj selhal a všichni zkameněli... Brzy poté se sem dostanete vy, procházíte kolem lidí a jakmile aktivujete přístroj, zkameníte i vy. Konec hry.

Vím, zní to dost béčkově a ohraně. Chci ale jen poukázat na to, že by se zde mohl vytvořit hodně solidní příběh, který by vás táhl dál. Bylo by tak jednoduché sem dát pár prvků, pár náznaků něčeho, co se aspoň vzdáleně podobá příběhu. Člověk by byl o to více pohlcený a chtěl by tenhle titul dokončit s ještě větším zápalem. Na druhou stranu lze pochopit, že tvůrci chtěli mít hru takhle. Sami se nechali slyšet, že to je spíše odpočinkovější hra, kde je vše jen na vás - jaké je vaše odhodlání splnit všechny hádanky, dostat se až na konec hry nebo se lehce vzdáte a hru ani nedokončíte.



Dvě hlavní otázky

Když se nad tím tak hlouběji zamyslím, byl jsem zklamaný. Zklamaný z absence něčeho, co tu vlastně ani nikdy nemělo být. Je to jako kdybyste očekávali kvalitní příběh třeba v nějaké závodní hře. Jasně, příběh tam může být, ale je to nutností? Není, vždyť tam jde přece hlavně o jízdu. Dost jsem o tomhle faktu přemýšlel, protože jsem chtěl napsat recenzi na The Witness a do jednoho ze záporů dát i absenci příběhu. Jenže o tomhle ta hra ani nikdy nebyla, tak proč to tam dávat? I když jsem hrál už několik desítek logických her, příběh jsem nalezl jen v pár titulech. A to se ještě nebavíme o kvalitních příbězích, což by zredukovalo počet tak, že by šel ukázat na prstech jedné ruky.

Hlavní otázky tedy jsou:

  1. Škodí The Witness absence příběhu?
  2. A lze jí něco takového vůbec vyčítat?

Odpověď na první otázku není snadná. Já sám jsem zmlsaný Talosem, který má díky příběhu další rozměr. Není to jen o tom, řešit hádanky a dostávat se dál, až se vám zobrazí titulky a vy máte dobrý pocit z toho, že jste hru dohráli. Jde tu o víc. Zjišťujete, co se děje se světem, co se děje s vámi, co to všechno znamená a je to perfektní. Před spaním nemyslíte jen na to, jak vyřešit tu zapeklitou hádanku s větráky a kopírováním vaší osoby, ale i to, jaký to všechno má smysl. A i když je The Witness úžasná logická hra, právě absence příběhu jí ukrajuje kousek atraktivity. Minimálně pro mě. Vždyť i taková 2D hra Linelight nabízí příběh, který si sice musíte hodně domýšlet, ale tam někde hluboko je. A díky němu je konec hry tak dojemný a pěkný.



Sám za sebe tedy odpovídám na první otázku ano, hře The Witness škodí absence příběhu. Není to nic hrozného, něco, kvůli čemu bych jí strhával hromadu bodů z výsledného hodnocení nebo ji všude hanil, ale zamrzí to. Druhá otázka je už o něco ošemetnější. Můžeme vyčítat logické hře, že nemá příběh?

Nuže, nemůžeme. Teoreticky je logická hra jen a pouze o logice. Plníte jednu hádanku za druhou a když splníte všechny, vyhráli jste. Nikde ani náznak příběhu. A přesto vás tyto tituly baví. Proč tedy vyčítat The Witness něco, co je pro 95% všech podobných her zcela normální?



Rozuzlení

Nakonec to tedy všechno spěje k jedné věci - příběh je u logických her nadstandard. Prakticky je to maso, které obaluje logickou kostru. Koneckonců hry tu jsou jen z jednoho důvodu - aby nám hráčům poskytly zábavu a myslím si, že tohle dělá The Witness na jedničku.



Tisk
Štítky: The Witness
Hodnocení:
( Zbývají 3 hlasy pro zveřejnění hodnocení ) Ohodnoťte článek kliknutím na hvězdičku.
 

Napsat nový komentář

Komentář k blogovému článku Zamyšlení - Škodí logické hře The Witness absence příběhu?
Pro psaní musíte být přihlášen.
[+] Smajlíci
:gun: :-) 8-) ;-) :angry: :-D :lol: :dance: :thumbup: :shock: :-( :nah: :lala:
FireWolf    Já měl vždycky slabost pro příběhy, proto jsem četl knížky, dokonce i zkoušel psát své vlastní povídky, ve hrách mě nejvíce potěší, když tam je kvalitní příběh a i když není, dokážu si ji užít. Talos mi prostě sedl o něco víc, než The Witness, což ale z druhé jmenované nedělá automaticky blbost. Jen jsem člověk, který je zvyklý na lineárnější zážitek a tudíž ono procházení po ostrově a hledání tutoriálů bylo místy ne moc zábavné. Co se týče hádanek, zprvu jsem byl hodně skeptický, ale můžu říct, že jsou geniální. Tolik čerstvých nápadů a nových uchopení již zažitých principů jsem neviděl snad v žádné jiné logické hře a v té originálnosti a designu hravě předčí Talos (a když jsem poprvé zjistil o prostředí, zíral jsem na to a nemohl tomu uvěřit) .

Co se týče reakce hráčů, je jasné, že každému sedne něco jiného, ale i tak nechápu, kdo by tomu dal šestku, což je lehký nadprůměr. Ten citát, co jsi tu zveřejnil je hodně mimo, protože vše je v té hře logické, jen člověk musí dost často myslet mimo obraz. Krása té hry tkví v tom, že hádanky nejsou jen o tom, projít tím bludištěm, ale stejně důležité je i přijít na to, jaká pravidla tam fungují (což je mnohdy těžší než samotné vyřešení hádanky :D) .

Srovnání s Talosem se může zdát být mimo, ale pro mě osobně to je nejlepší logická hra. Proto s ním srovnávám i ostatní tituly, což se třeba tobě nemusí líbit, ale já to tak prostě mám :D Příběh tam nebyl podán explicitně, ale byl skrytý i v počítačích a nahrávkách, díky čemuž získával na hloubce a zajímavosti...

Přijde mě, že oba dva máme podobný názor na hru The Witness, minimálně co se týče kvality.
FireWolffirewolf28784
    10.4.2017 12:00
FireWolf

@ odpověď na komentář od fordzy:Já měl vždycky slabost pro příběhy, proto jsem četl knížky, dokonce i zkoušel psát své vlastní povídky, ve hrách mě nejvíce potěší, když tam je kvalitní příběh a i když není, dokážu si ji užít. Talos mi prostě sedl o něco víc, než The Witness, což ale z druhé jmenované nedělá automaticky blbost. Jen jsem člověk, který je zvyklý na lineárnější zážitek a tudíž ono procházení po ostrově a hledání tutoriálů bylo místy ne moc zábavné. Co se týče hádanek, zprvu jsem byl hodně skeptický, ale můžu říct, že jsou geniální. Tolik čerstvých nápadů a nových uchopení již zažitých principů jsem neviděl snad v žádné jiné logické hře a v té originálnosti a designu hravě předčí Talos (a když jsem poprvé zjistil o prostředí, zíral jsem na to a nemohl tomu uvěřit) .

Co se týče reakce hráčů, je jasné, že každému sedne něco jiného, ale i tak nechápu, kdo by tomu dal šestku, což je lehký nadprůměr. Ten citát, co jsi tu zveřejnil je hodně mimo, protože vše je v té hře logické, jen člověk musí dost často myslet mimo obraz. Krása té hry tkví v tom, že hádanky nejsou jen o tom, projít tím bludištěm, ale stejně důležité je i přijít na to, jaká pravidla tam fungují (což je mnohdy těžší než samotné vyřešení hádanky :D) .

Srovnání s Talosem se může zdát být mimo, ale pro mě osobně to je nejlepší logická hra. Proto s ním srovnávám i ostatní tituly, což se třeba tobě nemusí líbit, ale já to tak prostě mám :D Příběh tam nebyl podán explicitně, ale byl skrytý i v počítačích a nahrávkách, díky čemuž získával na hloubce a zajímavosti...

Přijde mě, že oba dva máme podobný názor na hru The Witness, minimálně co se týče kvality.

fordzy napsal:Talos je Talos a Witness je Witness. Každá hra je jiná. To, že v Talos je příběh explicitně ukázaný neznamená, že Witness to musí mít stejně. Jonathan Blow si zvolil svojí cestu, piloval to 8 let a je na každém hráči jak to přijme. Reakce jsou různorodé a tak to má být. Picasso taky není pro každého. Pro mne je to desítková hra a důkaz toho, že hry mohou být opravdovým uměním. Pro jiného je to nudná blbost.
Zajímavě rozdílný názor měli chlapy z games. Jeden to recenzoval do Levelu a dal tomu desítku
"The most beautiful IQ test under the sun? The Witness is much more than that. Celebration of human intelligence and lament to the fate that results from it. "
a druhý recenzoval na games a udělil šestku.
"The Witness is an excellent trainer of a wit and logical thinking. Just don’t expect anything more from this game. Puzzles miss any ideas, they are served without a feeling and -oddly enough- quite illogically. "

Já mám také rád příběhy ve hrách a dávám přednost příběhovým hrám, ale hry by v první řadě měli být hrány kvůli hratelnosti a ne příběhu. Příběh není to co by tě mělo hnát kupředu, tím má být samotná hratelnost a radost/požitek z hraní. Přečti si nějaké články od Warrena Spectora, ten je jeden z mála, který ví, jak plně využít herní médium k vyprávění příběhu, bez použití zbytečných filmových postupů.

A jak se ti líbilo vyprávění příběhu v Dark Souls, najdou se tací kteří tvrdí, že tam žádný příběh není. O obtížnosti se dá polemizovat, to je hodně subjektivní a nemyslím si, že je DS hypované jen kvůli vysoké obtížnosti, krom toho nabízí i geniální level design, který by mohl být vzorem toho jak se to má správně dělat. Dark Souls jsem zmínil předně proto, že to taky považuji více za umělecké dílo než jen pouhou hru.

fordzy   2x   Talos je Talos a Witness je Witness. Každá hra je jiná. To, že v Talos je příběh explicitně ukázaný neznamená, že Witness to musí mít stejně. Jonathan Blow si zvolil svojí cestu, piloval to 8 let a je na každém hráči jak to přijme. Reakce jsou různorodé a tak to má být. Picasso taky není pro každého. Pro mne je to desítková hra a důkaz toho, že hry mohou být opravdovým uměním. Pro jiného je to nudná blbost.
Zajímavě rozdílný názor měli chlapy z games. Jeden to recenzoval do Levelu a dal tomu desítku
"The most beautiful IQ test under the sun? The Witness is much more than that. Celebration of human intelligence and lament to the fate that results from it. "
a druhý recenzoval na games a udělil šestku.
"The Witness is an excellent trainer of a wit and logical thinking. Just don’t expect anything more from this game. Puzzles miss any ideas, they are served without a feeling and -oddly enough- quite illogically. "

Já mám také rád příběhy ve hrách a dávám přednost příběhovým hrám, ale hry by v první řadě měli být hrány kvůli hratelnosti a ne příběhu. Příběh není to co by tě mělo hnát kupředu, tím má být samotná hratelnost a radost/požitek z hraní. Přečti si nějaké články od Warrena Spectora, ten je jeden z mála, který ví, jak plně využít herní médium k vyprávění příběhu, bez použití zbytečných filmových postupů.

A jak se ti líbilo vyprávění příběhu v Dark Souls, najdou se tací kteří tvrdí, že tam žádný příběh není. O obtížnosti se dá polemizovat, to je hodně subjektivní a nemyslím si, že je DS hypované jen kvůli vysoké obtížnosti, krom toho nabízí i geniální level design, který by mohl být vzorem toho jak se to má správně dělat. Dark Souls jsem zmínil předně proto, že to taky považuji více za umělecké dílo než jen pouhou hru.
fordzyfordzy2256
    10.4.2017 11:03
fordzy

@ odpověď na komentář od FireWolf:Talos je Talos a Witness je Witness. Každá hra je jiná. To, že v Talos je příběh explicitně ukázaný neznamená, že Witness to musí mít stejně. Jonathan Blow si zvolil svojí cestu, piloval to 8 let a je na každém hráči jak to přijme. Reakce jsou různorodé a tak to má být. Picasso taky není pro každého. Pro mne je to desítková hra a důkaz toho, že hry mohou být opravdovým uměním. Pro jiného je to nudná blbost.
Zajímavě rozdílný názor měli chlapy z games. Jeden to recenzoval do Levelu a dal tomu desítku
"The most beautiful IQ test under the sun? The Witness is much more than that. Celebration of human intelligence and lament to the fate that results from it. "
a druhý recenzoval na games a udělil šestku.
"The Witness is an excellent trainer of a wit and logical thinking. Just don’t expect anything more from this game. Puzzles miss any ideas, they are served without a feeling and -oddly enough- quite illogically. "

Já mám také rád příběhy ve hrách a dávám přednost příběhovým hrám, ale hry by v první řadě měli být hrány kvůli hratelnosti a ne příběhu. Příběh není to co by tě mělo hnát kupředu, tím má být samotná hratelnost a radost/požitek z hraní. Přečti si nějaké články od Warrena Spectora, ten je jeden z mála, který ví, jak plně využít herní médium k vyprávění příběhu, bez použití zbytečných filmových postupů.

A jak se ti líbilo vyprávění příběhu v Dark Souls, najdou se tací kteří tvrdí, že tam žádný příběh není. O obtížnosti se dá polemizovat, to je hodně subjektivní a nemyslím si, že je DS hypované jen kvůli vysoké obtížnosti, krom toho nabízí i geniální level design, který by mohl být vzorem toho jak se to má správně dělat. Dark Souls jsem zmínil předně proto, že to taky považuji více za umělecké dílo než jen pouhou hru.Komentář byl autorem naposledy upraven 10.4.2017 11:13

Původní verze před úpravami:Talos je Talos a Witness je Witness. Každá hra je jiná. To, že v Talos je příběh explicitně ukázaný neznamená, že Witness to musí mít stejně. Jonathan Blow si zvolil svojí cestu, piloval to 8 let a je na každém hráči jak to přijme. Reakce jsou různorodé a tak to má být. Picasso taky není pro každého. Pro mne je to desítková hra a důkaz toho, že hry mohou být opravdovým uměním. Pro jiného je to nudná blbost.
Zajímavě rozdílný názor měli chlapy z games. Jeden to recenzoval do Levelu a dal tomu desítku
"The most beautiful IQ test under the sun? The Witness is much more than that. Celebration of human intelligence and lament to the fate that results from it. "
a druhý recenzoval na games a udělil šestku.
"The Witness is an excellent trainer of a wit and logical thinking. Just don’t expect anything more from this game. Puzzles miss any ideas, they are served without a feeling and -oddly enough- quite illogically. "

Já mám také rád příběhy ve hrách a dávám přednost příběhovým hrám, ale hry by v první řadě měli být hrány kvůli hratelnosti a ne příběhu. Příběh není to co by tě mělo hnát kupředu, tím má být samotná hratelnost a radost/požitek z hraní. Přečti si nějaké články od Warrena Spectora, ten je jeden z mála, který ví, jak plně využít herní médium k vyprávění příběhu, bez použití zbytečných filmových postupů.

FireWolf napsal:Pro mě je ve hrách nejdůležitější příběh, protože hry beru jako takové interaktivní knihy/filmy. Člověk se cítí, že tam skutečně je a samotné volby činíš opravdu ty, díky čemuž tě to ještě více pohltí. Samozřejmě příběh nemusí být v každé hře, ale jak ukázal třeba takový Talos, může to být silnou stránkou hry a dalším důvodem, proč do ní jít. Třeba u něj příběh můžeš vesele ignorovat, stejně tak i onu filozofii a řešit jen hádanky. Ochudíš se tím sice o 2/3 zážitku, ale je to tvé rozhodnutí.

FireWolf   1x   Pro mě je ve hrách nejdůležitější příběh, protože hry beru jako takové interaktivní knihy/filmy. Člověk se cítí, že tam skutečně je a samotné volby činíš opravdu ty, díky čemuž tě to ještě více pohltí. Samozřejmě příběh nemusí být v každé hře, ale jak ukázal třeba takový Talos, může to být silnou stránkou hry a dalším důvodem, proč do ní jít. Třeba u něj příběh můžeš vesele ignorovat, stejně tak i onu filozofii a řešit jen hádanky. Ochudíš se tím sice o 2/3 zážitku, ale je to tvé rozhodnutí.FireWolffirewolf28784    10.4.2017 09:52 FireWolf

@ odpověď na komentář od KamilZ:Pro mě je ve hrách nejdůležitější příběh, protože hry beru jako takové interaktivní knihy/filmy. Člověk se cítí, že tam skutečně je a samotné volby činíš opravdu ty, díky čemuž tě to ještě více pohltí. Samozřejmě příběh nemusí být v každé hře, ale jak ukázal třeba takový Talos, může to být silnou stránkou hry a dalším důvodem, proč do ní jít. Třeba u něj příběh můžeš vesele ignorovat, stejně tak i onu filozofii a řešit jen hádanky. Ochudíš se tím sice o 2/3 zážitku, ale je to tvé rozhodnutí.

KamilZ napsal:Palec nahoru za pěkné čtení, přestože mám jiná názor. Jediný typ her, kde pro mě má příběh trošku smysl, jsou klasické point-and-click adventury a případně RPG. V logických hrách, střílečkách apod. v tom žádný smysl nevidím. Střílečka je pro mě o akci a nenapadá mě důvod, proč bych u toho měl nějak přemýšlet u příběhu. Vlastně naopak - štve mě, když mě tam otravuje nějaké vyprávění, které v horším případě nejde ani přeskočit.

Když chci příběh, přečtu si knihu nebo se podívám na film, ale hru kvůli příběhu nehraji. Proto také vůbec nemám rád "hry" typu Firewatch nebo série Telltale.

FireWolf    Rappix a fordzy: Viděl jsem oba dva konce (ne na youtube, ale já sám je splnil) , v kině mám 4 filmy z těch šesti a překvapivě jsem i poslouchal ty nahrávky (ne všechy, protože jich je dost) . Samozřejmě, že vím, že tu je skryté poselství a že je to celé vlastně o samotném hráči. Jenže i třeba takový Talos měl filozofii a zajímavý příběh, tak proč nemít zde obě dvě možnosti? Zatímco tam jste byli chyceni do víru událostí už hned na začátku hry a byli zvědaví, co se to tam děje, u The Witness vás žene kupředu jen vaše touha dohrát hru, nikoliv vyprávění příběhu. Aby nedošlo k mýlce, mě se The Witness líbil, dal bych mu tak 9/10 (ten bod strhávám za několik nedostatků, které si hra mohla odpustit) . Jinak vám váš názor neberu, tohle je o každém člověku a důležité je, že jste si tu hru užili.

Co se týče Dark Souls série, tak té vyčítám zcela jiné věci, jako třeba extrémní obtížnost, díky čemuž je ta hra taky hypovaná a přeceňovaná (a ano, hrál jsem ty hry) .
FireWolffirewolf28784
    10.4.2017 09:48
FireWolf

@ odpověď na komentář od Rappix:Rappix a fordzy: Viděl jsem oba dva konce (ne na youtube, ale já sám je splnil) , v kině mám 4 filmy z těch šesti a překvapivě jsem i poslouchal ty nahrávky (ne všechy, protože jich je dost) . Samozřejmě, že vím, že tu je skryté poselství a že je to celé vlastně o samotném hráči. Jenže i třeba takový Talos měl filozofii a zajímavý příběh, tak proč nemít zde obě dvě možnosti? Zatímco tam jste byli chyceni do víru událostí už hned na začátku hry a byli zvědaví, co se to tam děje, u The Witness vás žene kupředu jen vaše touha dohrát hru, nikoliv vyprávění příběhu. Aby nedošlo k mýlce, mě se The Witness líbil, dal bych mu tak 9/10 (ten bod strhávám za několik nedostatků, které si hra mohla odpustit) . Jinak vám váš názor neberu, tohle je o každém člověku a důležité je, že jste si tu hru užili.

Co se týče Dark Souls série, tak té vyčítám zcela jiné věci, jako třeba extrémní obtížnost, díky čemuž je ta hra taky hypovaná a přeceňovaná (a ano, hrál jsem ty hry) .

Rappix napsal:Já si teď tedy nejsem jistý jestli jsem náhodou nehrál úplně jinou hru. Podle mě totiž The Witness příběh má. Podobně jako u Blowova Braidu ale není nijak explicitně vyjádřený. Braid například moc nedával smysl pokud jej hráč dohrál jen jednou, naopak při každém dalším dohrání se postupně odkrývala další a další slupka hloubky hry. Podobné je to i u The Witness, sice není nutné hru dohrát vícekrát, ale hráč si musí všímat okolí a detailů kolem sebe. Je to spíše promluva Jonathana Blowa ke hráči a odkrytí jeho mysli. Nevím jestli autor článku dohrál hru úplně do konce (animace s vrácením se na start není konec hry! ) , ale je tam odhalení toho co je ve skutečnosti ostrov a závěrečné real video v sobě nese jisté poselství. Navíc z audio nahrávek a filmů roztroušených po ostrově je zcela zřejmé že hra obsahuje ještě jednu hlubší filozofickou rovinu zabývající se tím, co je to vlastně život.

FireWolf    Je to škoda, protože jeden druh hádanek (nechci prozradit který, protože když na to přijdeš sám, budeš dost v údivu) je krásnou ukázkou toho, jak je tahle hra v designu prostředí míle napřed před konkurencí. Pokud ji stále ještě máš, doporučuji ji zkusit znovu a třeba tě to chytne. U mě byl hlavní problém to, že jsem musel prozkoumat celý ostrov a najít si tutoriály k jednotlivým pravidlům, což je třeba oproti takovému Talosu dost neobvyklé. Ale pak jsem se tak nějak naladil na tu notu a přemýšlel o té hře i před spaním :DFireWolffirewolf28784    10.4.2017 09:40 FireWolf

@ odpověď na komentář od Alfajk:Je to škoda, protože jeden druh hádanek (nechci prozradit který, protože když na to přijdeš sám, budeš dost v údivu) je krásnou ukázkou toho, jak je tahle hra v designu prostředí míle napřed před konkurencí. Pokud ji stále ještě máš, doporučuji ji zkusit znovu a třeba tě to chytne. U mě byl hlavní problém to, že jsem musel prozkoumat celý ostrov a najít si tutoriály k jednotlivým pravidlům, což je třeba oproti takovému Talosu dost neobvyklé. Ale pak jsem se tak nějak naladil na tu notu a přemýšlel o té hře i před spaním :D

Alfajk napsal:prave kvuli absenci pribehu (a pochybny logice hadanek) me Witness nebavil, chystal jsem se na nej kratce po Talosu a ten me tak namlsal, ze me witness vubec nebavil... klidne si zahraju hru, kde pribeh neni (treba Factorio) , stejne tak si rad "zahraju" interaktivni film, jako treba Beyond Two Souls, ale nejspokojenejsi jsem s dobrou kobminaci obojiho, v posledni dobe Horizon Zero Dawn... proc se omezovat jen na pribeh, nebo jen hratelnost, kdyz je mozny mit oboje v excelentni kvalite?
The Witness neprekvapil bohuzel ani v jednom, protoze pribeh postradal uplne a styl hadanek me nesedel :-(

fordzy   2x   Pokud vyčítáš hře absenci příběhu a vidíš v ní pouze "logickou hru", tak si jí očividně nepochopil, neprocítil a nejspíš nedohrál. Witness v pravém slova smyslu splňuje definici "umělecké dílo" a je jím více než obyčejnou "hrou". A na otázku odpovídám, samozřejmě ne, absence příběhu nevadí, protože ta hra má mnohem víc, než jen klasický příběh a obsahuje hlubokou filozofii. A je pouze na hráči aby objevil smysl celé hry. Nejspíš si neviděl True End, neviděl kino a neprošel celý ostrov. [ odkaz ] (z komentářů na youtube je lehce poznat pro koho je ta hra určená a kdo jí naopak nepochopí)
Vyčítáš Dark Souls, že ti také nepředkládá příběh v klasických cutscénách?
Jonathan Blow je známý tím, že jeho tvorba se vymyká zavedeným konvencím a předkládá něco úplně odlišného od zbytku produkce a jeho hry nejsou určené pro každého a ne každý je pochopí. A je normální, že tobě to úplně nesedlo, ale je vcelku krátkozraké a nefér vyčítat hře "absenci příběhu".
Článek je pěkně napsaný, ale nehodnotím ho kladně.
fordzyfordzy2256
    10.4.2017 05:04
fordzy

Pokud vyčítáš hře absenci příběhu a vidíš v ní pouze "logickou hru", tak si jí očividně nepochopil, neprocítil a nejspíš nedohrál. Witness v pravém slova smyslu splňuje definici "umělecké dílo" a je jím více než obyčejnou "hrou". A na otázku odpovídám, samozřejmě ne, absence příběhu nevadí, protože ta hra má mnohem víc, než jen klasický příběh a obsahuje hlubokou filozofii. A je pouze na hráči aby objevil smysl celé hry. Nejspíš si neviděl True End, neviděl kino a neprošel celý ostrov. [ odkaz ] (z komentářů na youtube je lehce poznat pro koho je ta hra určená a kdo jí naopak nepochopí)
Vyčítáš Dark Souls, že ti také nepředkládá příběh v klasických cutscénách?
Jonathan Blow je známý tím, že jeho tvorba se vymyká zavedeným konvencím a předkládá něco úplně odlišného od zbytku produkce a jeho hry nejsou určené pro každého a ne každý je pochopí. A je normální, že tobě to úplně nesedlo, ale je vcelku krátkozraké a nefér vyčítat hře "absenci příběhu".
Článek je pěkně napsaný, ale nehodnotím ho kladně.Komentář byl autorem naposledy upraven 10.4.2017 05:12

Původní verze před úpravami:Pokud vyčítáš hře absenci příběhu a vidíš v ní pouze "logickou hru", tak si jí očividně nepochopil, neprocítil a nejspíš nedohrál. Witness v pravém slova smyslu splňuje definici "umělecké dílo" a je jím více než obyčejnou "hrou". A na otázku odpovídám, samozřejmě ne, absence příběhu nevadí, protože ta hra má mnohem víc, než jen klasický příběh a obsahuje hlubokou filozofii. A je pouze na hráči aby objevil smysl celé hry. Nejspíš si neviděl True End, neviděl kino a neprošel celý ostrov. [ odkaz ]
Vyčítáš Dark Souls, že ti také nepředkládá příběh v klasických cutscénách?
Jonathan Blow je známý tím, že jeho tvorba se vymyká zavedeným konvencím a předkládá něco úplně odlišného od zbytku produkce a jeho hry nejsou určené pro každého a ne každý je pochopí. A je normální, že tobě to úplně nesedlo, ale je vcelku krátkozraké a nefér vyčítat hře "absenci příběhu".
Článek je pěkně napsaný, ale nehodnotím ho kladně.

Rappix   1x   Normálně si na YouTube najdi The Witness True Ending. Nicméně video samo osobě ti toho moc neřekne. Ta pointa tkví právě v tom že hru hraje přímo hráč. Podobně jako u konce Brothers: A Tale of Two Sons nemůže divák ocenit tu geniálnost pokud hru přímo nehraje. Nicméně pokud jsi hru hrál, tak jistě víš že tabulky jsou ve skutečnosti sekundární puzzly a ty hlavní hádanky se skrývají v prostředí. To že tě hra ke konci vrací na start není náhoda, pokud totiž člověk zná pravidla hry, tak se dá celá hra dohrát během cca dvou minut.
Stačí se na začátku jen dobře koukat okolo sebe. :)
Rappixrappix10626
    9.4.2017 22:06
Rappix

@ odpověď na komentář od fanboy222:Normálně si na YouTube najdi The Witness True Ending. Nicméně video samo osobě ti toho moc neřekne. Ta pointa tkví právě v tom že hru hraje přímo hráč. Podobně jako u konce Brothers: A Tale of Two Sons nemůže divák ocenit tu geniálnost pokud hru přímo nehraje. Nicméně pokud jsi hru hrál, tak jistě víš že tabulky jsou ve skutečnosti sekundární puzzly a ty hlavní hádanky se skrývají v prostředí. To že tě hra ke konci vrací na start není náhoda, pokud totiž člověk zná pravidla hry, tak se dá celá hra dohrát během cca dvou minut.
Stačí se na začátku jen dobře koukat okolo sebe. :)

fanboy222 napsal:čo je teda koniec hry? mas link na video ppls?

fanboy222    čo je teda koniec hry? mas link na video ppls?fanboy222fanboy222384    9.4.2017 21:15 fanboy222

@ odpověď na komentář od Rappix:čo je teda koniec hry? mas link na video ppls?

Rappix napsal:Já si teď tedy nejsem jistý jestli jsem náhodou nehrál úplně jinou hru. Podle mě totiž The Witness příběh má. Podobně jako u Blowova Braidu ale není nijak explicitně vyjádřený. Braid například moc nedával smysl pokud jej hráč dohrál jen jednou, naopak při každém dalším dohrání se postupně odkrývala další a další slupka hloubky hry. Podobné je to i u The Witness, sice není nutné hru dohrát vícekrát, ale hráč si musí všímat okolí a detailů kolem sebe. Je to spíše promluva Jonathana Blowa ke hráči a odkrytí jeho mysli. Nevím jestli autor článku dohrál hru úplně do konce (animace s vrácením se na start není konec hry! ) , ale je tam odhalení toho co je ve skutečnosti ostrov a závěrečné real video v sobě nese jisté poselství. Navíc z audio nahrávek a filmů roztroušených po ostrově je zcela zřejmé že hra obsahuje ještě jednu hlubší filozofickou rovinu zabývající se tím, co je to vlastně život.

Rappix   4x   Já si teď tedy nejsem jistý jestli jsem náhodou nehrál úplně jinou hru. Podle mě totiž The Witness příběh má. Podobně jako u Blowova Braidu ale není nijak explicitně vyjádřený. Braid například moc nedával smysl pokud jej hráč dohrál jen jednou, naopak při každém dalším dohrání se postupně odkrývala další a další slupka hloubky hry. Podobné je to i u The Witness, sice není nutné hru dohrát vícekrát, ale hráč si musí všímat okolí a detailů kolem sebe. Je to spíše promluva Jonathana Blowa ke hráči a odkrytí jeho mysli. Nevím jestli autor článku dohrál hru úplně do konce (animace s vrácením se na start není konec hry! ) , ale je tam odhalení toho co je ve skutečnosti ostrov a závěrečné real video v sobě nese jisté poselství. Navíc z audio nahrávek a filmů roztroušených po ostrově je zcela zřejmé že hra obsahuje ještě jednu hlubší filozofickou rovinu zabývající se tím, co je to vlastně život.Rappixrappix10626    9.4.2017 20:48 Rappix

Já si teď tedy nejsem jistý jestli jsem náhodou nehrál úplně jinou hru. Podle mě totiž The Witness příběh má. Podobně jako u Blowova Braidu ale není nijak explicitně vyjádřený. Braid například moc nedával smysl pokud jej hráč dohrál jen jednou, naopak při každém dalším dohrání se postupně odkrývala další a další slupka hloubky hry. Podobné je to i u The Witness, sice není nutné hru dohrát vícekrát, ale hráč si musí všímat okolí a detailů kolem sebe. Je to spíše promluva Jonathana Blowa ke hráči a odkrytí jeho mysli. Nevím jestli autor článku dohrál hru úplně do konce (animace s vrácením se na start není konec hry! ) , ale je tam odhalení toho co je ve skutečnosti ostrov a závěrečné real video v sobě nese jisté poselství. Navíc z audio nahrávek a filmů roztroušených po ostrově je zcela zřejmé že hra obsahuje ještě jednu hlubší filozofickou rovinu zabývající se tím, co je to vlastně život.

KamilZ    Já to mám prostě rozdělené, buď chci hrát to, nebo ono. Stejně to mám i ve filmech - nemám rád filmy, které jsou označeny např. jako komedie+drama+dobrodružný. Buď se chci smát, nebo chci být v napětí ...KamilZkamilz54152    9.4.2017 18:24 KamilZ

@ odpověď na komentář od Alfajk:Já to mám prostě rozdělené, buď chci hrát to, nebo ono. Stejně to mám i ve filmech - nemám rád filmy, které jsou označeny např. jako komedie+drama+dobrodružný. Buď se chci smát, nebo chci být v napětí ...

Alfajk napsal:prave kvuli absenci pribehu (a pochybny logice hadanek) me Witness nebavil, chystal jsem se na nej kratce po Talosu a ten me tak namlsal, ze me witness vubec nebavil... klidne si zahraju hru, kde pribeh neni (treba Factorio) , stejne tak si rad "zahraju" interaktivni film, jako treba Beyond Two Souls, ale nejspokojenejsi jsem s dobrou kobminaci obojiho, v posledni dobe Horizon Zero Dawn... proc se omezovat jen na pribeh, nebo jen hratelnost, kdyz je mozny mit oboje v excelentni kvalite?
The Witness neprekvapil bohuzel ani v jednom, protoze pribeh postradal uplne a styl hadanek me nesedel :-(

Alfajk   1x   prave kvuli absenci pribehu (a pochybny logice hadanek) me Witness nebavil, chystal jsem se na nej kratce po Talosu a ten me tak namlsal, ze me witness vubec nebavil... klidne si zahraju hru, kde pribeh neni (treba Factorio) , stejne tak si rad "zahraju" interaktivni film, jako treba Beyond Two Souls, ale nejspokojenejsi jsem s dobrou kobminaci obojiho, v posledni dobe Horizon Zero Dawn... proc se omezovat jen na pribeh, nebo jen hratelnost, kdyz je mozny mit oboje v excelentni kvalite?
The Witness neprekvapil bohuzel ani v jednom, protoze pribeh postradal uplne a styl hadanek me nesedel :-(
Alfajkalfajk16671
    9.4.2017 15:26
Alfajk

prave kvuli absenci pribehu (a pochybny logice hadanek) me Witness nebavil, chystal jsem se na nej kratce po Talosu a ten me tak namlsal, ze me witness vubec nebavil... klidne si zahraju hru, kde pribeh neni (treba Factorio) , stejne tak si rad "zahraju" interaktivni film, jako treba Beyond Two Souls, ale nejspokojenejsi jsem s dobrou kobminaci obojiho, v posledni dobe Horizon Zero Dawn... proc se omezovat jen na pribeh, nebo jen hratelnost, kdyz je mozny mit oboje v excelentni kvalite?
The Witness neprekvapil bohuzel ani v jednom, protoze pribeh postradal uplne a styl hadanek me nesedel :-(

KamilZ    Palec nahoru za pěkné čtení, přestože mám jiná názor. Jediný typ her, kde pro mě má příběh trošku smysl, jsou klasické point-and-click adventury a případně RPG. V logických hrách, střílečkách apod. v tom žádný smysl nevidím. Střílečka je pro mě o akci a nenapadá mě důvod, proč bych u toho měl nějak přemýšlet u příběhu. Vlastně naopak - štve mě, když mě tam otravuje nějaké vyprávění, které v horším případě nejde ani přeskočit.

Když chci příběh, přečtu si knihu nebo se podívám na film, ale hru kvůli příběhu nehraji. Proto také vůbec nemám rád "hry" typu Firewatch nebo série Telltale.
KamilZkamilz54152
    9.4.2017 10:30
KamilZ

Palec nahoru za pěkné čtení, přestože mám jiná názor. Jediný typ her, kde pro mě má příběh trošku smysl, jsou klasické point-and-click adventury a případně RPG. V logických hrách, střílečkách apod. v tom žádný smysl nevidím. Střílečka je pro mě o akci a nenapadá mě důvod, proč bych u toho měl nějak přemýšlet u příběhu. Vlastně naopak - štve mě, když mě tam otravuje nějaké vyprávění, které v horším případě nejde ani přeskočit.

Když chci příběh, přečtu si knihu nebo se podívám na film, ale hru kvůli příběhu nehraji. Proto také vůbec nemám rád "hry" typu Firewatch nebo série Telltale.Komentář byl autorem naposledy upraven 9.4.2017 10:38

Původní verze před úpravami:Jediný typ her, kde pro mě má příběh trošku smysl, jsou klasické point-and-click adventury a případně RPG. V logických hrách, střílečkách apod. v tom žádný smysl nevidím. Střílečka je pro mě o akci a nenapadá mě důvod, proč bych u toho měl nějak přemýšlet u příběhu. Vlastně naopak - štve mě, když mě tam otravuje nějaké vyprávění, které v horším případě nejde ani přeskočit.

Když chci příběh, přečtu si knihu nebo se podívám na film, ale hru kvůli příběhu nehraji. Proto také vůbec nemám rád "hry" typu Firewatch nebo série Telltale.

ThainDegu člen redakce    Opět perfektní článek. Vyčetl bych snad jen nezvýraznění této části, v rámci celku mi to zapadá. : Hlavní otázky tedy jsou:
Škodí The Witness absence příběhu?
A lze jí něco takového vůbec vyčítat?
ThainDeguthaindegu27578
    8.4.2017 22:28
ThainDegu

Opět perfektní článek. Vyčetl bych snad jen nezvýraznění této části, v rámci celku mi to zapadá. : Hlavní otázky tedy jsou:
Škodí The Witness absence příběhu?
A lze jí něco takového vůbec vyčítat?

O autorovi blogu

FireWolf
FireWolf
Muž, 24 let

Kdo jsem?

Amatérský spisovatel, amatérský překladatel, amatérský recenzent, amatérský blogger, amatérský tvůrce her, amatérský amatér a dle jednoho muže prý i nadsamec... :D

"There are no choices. Nothing but a straight line. The illusion comes afterwards, when you ask 'Why me?' and 'What if?'. When you look back and see the branches, like a pruned bonsai tree, or forked lightning. If you had done something differently, it wouldn't be you. It would be someone else looking back, asking a different set of questions." - Max Payne, Max Payne 2

Baví mě především RPG, FPS a logické hry (díky kterým si ověřím, že jsem stále velmi chytrý... :D), ale občas si zahraju nějakou oddychovku.

Desítku dávám jen hrám, které mě baví od začátku do konce, naprosto mě pohltí a jsou v mých očích perfektní.

"Nothing is more badass than treating a woman with respect." - Mr. Torgue, Borderlands 2

Nejočekávanější hry:

  • Mount and Blade 2: Bannerlord
  • Serious Sam 4
  • Alan Wake 2
  • Nový Wolfenstein
  • Finding Paradise
  • Vampyr
  • The Sinking City
Založit herní BLOG